fredag 22. oktober 2010

Min pappa

Skjærgårdsø


Nu glider båten
mot skjærgårdsøen,
en ø i havet
med grønne strande.
Her lever blomster
for ingens øyne,
de står så fremmed
og ser meg lande.
Mit hjerte blir som
en fabelhave
med samme blomster
som øen eier.
De taler sammen
og hvisker selsomt
som barn de møtes
og ler og neier.
Her var jeg kanskje
i tidens morgen
som hvit spirea
engang å finne.
Jeg kjenner duften
igjen fra fordum,
jeg skjelver midt i
et gammelt minne.
Mitt øye lukkes,
en fjern erindring
har lagt mitt hode
ned til min skulder.
Så tetner natten
inn over øen,
kun havet buldrer –
nirvanas bulder.


Knut Hamsun

Sov godt pappa...

19 kommentarer:

Hulda sa...

Tenker på deg og dine, Hanne. Vakkert dikt til ære for din pappa. Så trist..

My home is my Castle - by Kari sa...

Så trist å høre...
Sender deg min dypeste medfølelse og en stoor klem..
Kari

Randi sa...

Kjære vene Hanne.
Så gode varme ord til ein kjær pappa!
Dette var rørande,trist....
Nydlegt bilde av din pappa!
Sender deg ein god varm klem Hanne!!

Anne Mette Stormoen sa...

Kjære kusine. Mine tårer triller når jeg leser det fine diktet av Knut Hamsund.
En trist dag.
Stor klem fra Anne Mette

June sa...

Nydeligt bilde å dikt, utrolig trist å lesa Hanne... Tenke på deg å dine.
Store klem fra meg.. <3

Nille sa...

kjærleik.

Anonym sa...

Kjære Hanne....
En trist dag...men for et liv din far har levd...han kommer alltid til å være i våre hjerter...vi var så utrolig glad i han...
Varme klemmer fra Sander, Synne, Helge og Mona
***

Mims sa...

kjære deg, for en trist dag. Har deg i tankene stadig vekk <3

Annveig sa...

Kjære Hanne

For et nydelig dikt og gode ord til din kjære Far..Blir rørt jeg..

Klem Annveig.

Solveig`s familie og Interiør blogg!! sa...

Kjære gode Hanne! Så trist å høre, men for et vakkert dikt til en kjær pappa! Tenker på dere!

Klem fra Solveig

Frøken Jægers Hus sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Frøken Jægers Hus sa...

Uff.. så trist.. Søte lille gutten. Livet er så kort. Tenker på deg og gruer meg til selv å oppleve det samme.
Tenker på dere.
Klem

Susanne sa...

Kjære Hanne!

Sitter og leser avisen og ser overskriften "Skuespiller Kjell Stormoen er død." Skjønte sammenhengen når jeg gikk inn på bloggen din...Du har fortalt litt om han, men jeg visste faktisk ikke at han har levd et liv som avisen sier, "en dyktig og allsidig karakter skuespiller" og som filmskuepiller . Og i tillegg Amandapris vinner...
Det er trist og miste sine kjære. Det er vondt og så utrolig vemodig. Samtidig har din far fått leve et fantastisk liv som han med stolthet har kunne se tilbake på. Han har skapt gode minner. Med gode minner lever man godt, helt til det siste... Og heldig er han som har hatt en datter som deg, Hanne. Lyser fred over hans minne. Sender mange gode, varme tanker til deg...

Stor klem Susanne

sologbolig sa...

Kjære Hanne.
Så trist å høre.Nydelig dikt til en kjær far. Tenker på deg.
Klem.

Iben Riis sa...

Kære Hanne og familie, det gør mig rigtig ondt at høre, tænker på Jer i denne svære stund.

Mange hilsner og tanker.
Iben.

Gammel stil sa...

Huff, så utrolig trist... For et trist innlegg.. Vakre og triste ord på samme tid. Tenker så mye på deg og dine.. Kondolerer...<3

Klem:)

Lille vildand sa...

Hanne, jeg gråter med deg.

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Hei kjære Hanne. Dette var vondt å høre. Mine tanker går til deg og dine. Kondolerer. Klem fra Hjørdis

Jennys fire vegger sa...

Så vakkert dikt. Kondolerer så mye, Hanne. Sender deg varme tanker og min dypeste medfølelse.

Klem Jenny