søndag 21. august 2011

Om Munkejernet

Pappas aller beste venn her i livet het Nils.
En gang forærte Nils pappa et munkejern som etterhvert skulle bli en av hans aller kjæreste eiendeler.

Nils ble nemlig syk og gikk etterhvert bort, men med jevne mellomrom ba pappa oss hente munkejernet, fylle det med tente lys, samtidig som vi sendte vennen hans en varm tanke.

Det munkejernet kommer til å stå i mamma sitt hus og jeg ser vel ikke for meg hvem som kan komme til å arve det riktig enda, men tankene bak har jeg tatt med meg:)
Dette er også et nydelig munkejern, belagt med krakkelert emalje...det lå og ventet på meg på et marked.

I dag har det vært en nasjonal minnedag for offrene etter terroren i Oslo.

Jeg er så imponert bla.a. av skuespiller Axel Hennie som leste tekst på den nationale minnesermonien til tross for å ha mistet sin bror i en ulykke for bare få dager siden.
Tenk å kunne tilby slik støtte og trøst midt i sin egne enorme sorg.

Så jeg har tent lys i munkejernet mitt i dag og sender dem alle en varm tanke...offrene for terroren, broren til Axel og selvfølgelig deg også pappa...og Nils:)

9 kommentarer:

Johanna Stålros sa...

Fin den är. Jag har följt er minnesdag på tv:n idag- så fin. Kärlek till erat fina land. Kram Johanna

Mamsens hus sa...

Nydelig tanke og nydelig munkejern. :)
Ønsker deg en fin kommende uke.
Klem,klem

Gry Hege sa...

Ja Axel Hennie imponerte meg også.....ble veldig rørt...

Klem:)

vår lille verden sa...

God kveld:)Det er fint og kunne tenne lys for og minnes.Mine tanker går også til alle som har lidd under denne grusomme tragedien..Og munkejernet er vakkert vakkert!:)Nyt kvelden..klem kathrin

Solveig (Svingenslillehus) sa...

Så fint å tenne lys for å minnes.. og å stå sammen :) Axel hennie bar kjempe flink, veldig imponerende! Ha en fin ny uke, vennen! Klemmer til deg!

Elin / Draumesidene sa...

Vakker tradisjon du har arva frå pappaen din... Eg er nesten glad fedrene våre slapp å oppleve terroren... Pappa fortalde mykje om krigen. Han var tydeleg på at han håpte vi ALDRI måtte oppleve slikt igjen. Men så vart det krig 22.juli 2011, ein kort men blodig ein. Eg trur vi knapt kan fatte kor mykje sorg og elendigheit ein mann har klart å påføre eit heilt folk. Men trøsta er at denne mannen ikkje ante kor mykje kjærleik han ville bringe opp i dagen. Hatet hans vart omgjort til medmenneskelegheit og omsorg. Det å sjå at menneske frå alle trusretningar står saman og er enige, gir meg håp for framtida.

Ynskjer deg og dine ei god veke Hanne!
Klem,
E

elinAnita (eddaskreativiteter ) sa...

Har aldri hørt om munkejern....hva er det egentlig?
Ja det var en flott og sterk sending i går...
ha en kos dag
klemklem på deg

Har en drøm... sa...

For et nydelig innlegg ♥
Herlig med lys i munkejernet;)
Og koselig historie om pappa'n din og Nils;)

Ha en fin ukesstart!

Klem Line

brudeblogg sa...

Fin måte å minnes og hedre de døde :)