fredag 21. desember 2012

Min egen private dommedag

Det ble en lang buss og togtur i går og jeg fikk oppdatert meg på hva vi kunne forvente oss av dagen i dag i følge Mayaene. Det var jo slett ikke dommedag i følge dem selv, men en opphøying til en ny dimensjon hvor menneskene skulle få det så veldig mye bedre...glade og friske skulle vi bli og fokus på det nære og kjære skulle igjen prege oss! 
Ble sittende og tenke hvor utrolig bittert det var å bli slått på målstreken av noe så fantastisk for menneskeheten. Min oppladning til julen har vært å sitte ved min mors sykeseng sammen med mine søstre og sett henne bli spist opp av grusom sykdom;-hun trakk pusten for siste gang onsdag 19.des. 
Hun kunne jammen trengt litt "magi"...
hun ble bare 65.
Jeg er ganske sikker på at ingen som ikke har første hånds kjennskap til kreft fatter hvor slem den er på dette stadiet og man har ikke annet valg enn å være hjelpeløs tilskuer...ansikter vi elsker forvandles sakte til ukjente og skumle fjes.
Vi har i denne prosessen opplevd alt helseNorge har å by på, fra å bli fullstendig oversett og ignorert, jeg vil nesten si "kastet på gangen", til kjærlig pleie, trøst og forståelse. M.a.o. noen som er dårlige i jobben sin, noen flinke og noen helt eksepsjonelt fantastiske!! Heldigvis traff vi de beste til slutt og vår mor fikk en verdig og relativt smertefri avslutning på livet. 
Det er likevel ikke fritt for at jeg av og til tenker at hvis vi hadde truffet like flinke folk i starten at tingene kanskje kunne sett annerledes ut?

Vel, det har ingen hensikt å dvele ved det.Nå må jeg reise meg opp, børste av meg støvet og lage jul til mine barn. Jeg skal begrave min kjære mamma og jeg skal skåle for et riktig godt nytt år! Etter det er jeg tilbake dere og jeg GLEDER MEG!

Mamma



50 kommentarer:

Hilde sa...

Så trist Hanne... Det er aldri rett tid å miste noen kjære på, men nå i julen er det ekstra trist. Har sett både bestemor og bestefar forsvinne i denne fæle sykdommen. Bestemor ble også bare 65 år. Tenker på deg og dine og ønsker dere en fin julefeiring midt i sorgen. Stor klem fra meg.

toves sammensurium sa...

En varm klem i en uutholdelig tøff tid:(
Tove

Solveig (Svingenslillehus) sa...

Dette var veldig trist, Hanne ♥ tøffe tak, vær sammen, ta vare på hverandre i den tøffe tiden ♥ Vaaaarmm klem til deg, søta mi ♥

Anneli sa...

Kjære Hanne, ord blir så fattige når livet tar slike vendinger...
"Du er ikke her,
men jeg klemmer ditt kinn,
en klem jeg sender med silkemyk vind.
Åpne vinduet og sett deg og vente,
den vind du kjenner er klemmen jeg sendte" <3
Tenker på deg.. Anneliklem :)

Monica sa...

Så trist kjære Hanne- kondolerer. Ta vare på minnene , de har du alltid med deg.
Sender deg gode tanker og at du og dine likevl får noen fine stunder- midt oppe i det tunge og triste.

Varm klem til deg, Monica

Marit sa...

Godt du er tilbake, Hanne - har tenkt mye på deg.
Klem Marit

camilla sa...

Hei kjære Hanne...
Så utrolig trist å lese....
jeg har selv mistet en av mine nærmeste av kreft...og har sett selv hvor fort dette går...og hvor vondt det er...
Så føler virkelig med deg!!
Jeg ville egentlig bare innom og ønske deg og familien din en riktig god jul...og det gjør jeg fortsatt...!Selv om det ble med noen ekstra gode tanker og klemmer...
håper dere får noen fine dager, selv om det sikkert vil være tunge stunder...når noen mangler...
godt vi har alle de gode minnene...
Mange gode klemmer fra meg:)..

MyraHuset sa...

Kjempefin mamma!!
Ha en riktig god jul selv om det er en stol er tom og savnet er stort.

:) klem Miriam

mamma i nord sa...

så trist å lese om mammaen din.

sender deg mange varme klemmer, og håper dere klarer å få til en trivelig jul selv om sorgen står midt blant dere.
Vet att det ikke er lett, og att julen er en veldig tung tid når ting rammer så hardt.

Klemmer fra Tanja

My Dream sa...

stor klem...

Sjarmerende slitt og bare mitt! sa...

Kjære fantastiske fine Hanne.. Nå fikk jeg veldig, veldig vondt i magen - og en klo strammet seg rundt hjertet mitt.. Så ufattelig trist lesning. Jeg har jo selv vært der..., i fjor høst tok kreft min umistelige mamma i en alder av 64 år.. Klarer ikke helt å sette ord på dette, annet enn at jeg føler veldig med deg. Livet blir desverre aldri det samme igjen etter tapet av en umistelig mamma.. Men hun har fått fred - hun har tatt sin vakre sjel med opp til stjernene, hvor hun skal bli et vakkert minne som har satt sine spor hos mange mennesker. Hun lever videre i deg og dine nærmeste, vel vitende om at det blir bra igjen.. Det tar tid, men det blir bra igjen. Det blir aldri som før, men når man igjen kan smile og leve videre, skal man ta alt det gode hun har vært for deg og bære deg videre <3
Stor og varm klem - du har min dypeste og oppriktige medfølelse, fine Hanne... Klem Cecilie

Blåbærtua sa...

Så utrulig trist å høyre kjære skjønne deg,feller tårer her eg,føler med deg!
God og varm klem fra Lillian

Tre Engler sa...

Utrolig trist å høre!
Varme tanker og klemmer
Klem Merete

Lilla Blanka sa...

Fina Hanne,

Min allra varmaste kram skickar jag till dig... ♥
Tänker på dig! Jag kan inte ens föreställa mig vad du gått igenom..så grymt.

Kraaaaam
Mia

Allan Murray sa...

Howdy, Thanks for this blog, its well written. Do you have an English version?

limo services san diego

Tone sa...

Uff jeg var der for 4 år siden med min svigermor. Man kan gjerne tenke om bare......, men dessverre hjelper det ingen når det er kommet til veis ende.
Godt moren din og dere fikk noen flinke folk til slutt.
Dessverre er det en liten trøst, men livet må gå videre....
Her tennes lys og mine tanker går til deg og dine.
Håper dere har mulighet til å lage en fin jul selv om det kanskje ikke føles så viktig akkurat nå!
Varme tanker sendes din vei

Lene i Annekset sa...

Kondolerer! Har også mistet min mamma i kreft. Mine tanker går til deg og din familie.

Diana`s sa...

Kære Hanne..modtag min dybeste medfølelse...
Kh Diana

lena sa...

KRAM LENA

Marie sa...

En stor varm kram till dig!

Kram Marie

(eddas) sa...

Å kjære Hanne dette var trist å lese,hun tapte kampen mot denne fæle sykdommen.Den tok min bestemor til slutt også.
Ja heldigvis så greier vi alltid å reise oss,for annet valg har vi ikke.Håper for deg at du og familien alikevel får en kos jul...selv om det ikke er lett i en sådann stund.
Stor varm klem til deg Hanne mor.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så vackert foto på din mamma. Jag beklagar sorgen Hanne, så lessamt.
Varm kram
AnnaMaria

Annette sa...

Kære Hanne
Tårerne trillede ned af mine kinder da jeg læste dit indlæg, jeg var i din situation den 15. maj 1995 hvor jeg mistede min mor på samme forfærdelige måde, hun blev 63 år.
Jeg ved, hvor skidt du har det, og hvor grimme billeder, du ser for din øjne. Det fortager sig heldigvis med årene, men et dybtfølt klem herfra.

Linda sa...

Kjære Hanne, kondolerer. Så utrolig leit å miste mor. Jeg mistet pappa i september, han ble bare 68. Døde av spiserørskreft, bare 8 mnd etter at kreften ble oppdaget. Fælt å se sin far lide og hvor fort han endret seg fra dag til dag....så grusom kreften er. Han hadde også en dårlig sykehusperiode med dårlige, gode og utrolige "sykehusfolk" på Moss sykehus. Kreftavdelingen der er helt tragisk og uverdig for pasientene og pårørende. Savnet er der hele tiden og jula blir spesiell uten far, men vi er nødt til å gå videre og se opp og frem, det ville far vi skulle.

Håper du får en fin tid med familien din i jula, varme tanker sendes din vei!

Klem fra Linda i Sarpsborg

Monica sa...

Så ufattelig trist.
Ønsker dere en fredfull jul i denne vanskelige tida.

Klem fra Monica.

Lithe sa...

Gode, varme tanker til deg og dine <3

Christine sa...

Forferdelig trist å høre, og ord er liten trøst i slike situasjoner.

Varme klemmer fra Christine

brudeblogg sa...

Skjønner at du har hatt en tøff tid! Å miste sin mor er vondt, og å se henne, enda forholdsvis ung, tæres bort må være ekstra vondt.
Håper for deg og dine at dere får en god jul med fokus på de verdier som betyr mest, å være nær hverandre og ta vare på hverandre.
Stor klem til deg! :)

Tante Titti sa...

Mange varme tanker og gode klemmer!
Ta vare på deg selv, og kos dere som best dere kan i en tung tid.
Titti-klem!

Kreoline sa...

Hei Hanne, så trist for deg og familien. Tenker spesielt på deg, en tung og vanskelig tid. Julen kommer og går, og vi klarer oss gjennom dagene tross alt. Det blir lettere med tiden, men det tar tid. De vi har mistet ligger i våre hjerter som gode minner, alltid. Ta godt vare på deg selv nå. Juleklem fra Mona.

K&Co. sa...

Hej Hanne !
Det gør mig rigtig ked af at høre.
Føler med dig , mistet begge mine forældre af kræft med 9. md. mellem rum.
Det er nu 10 år siden og jeg bliver stadig rigtig ked af det bare jeg tænke på dem.
Man kommer selvføgelig videre og dem man har kendt og elsket , vil altid være i hjertet og vil aldrig blive glemt.
Håber I alligevel får en god jul og prøver at nyde livet fuldt ud , det skylder vi dem der ikke har muligheden for at være her mere.

Mange kærlige hilsner Bjørn- K&Co.

Tinas vita bo sa...

Vacker bild på din mamma!
jag beklagar sorgen...
så ledsamt...

Varm kram
Tina

Lite hi sa...

Dette var trist å lese. Føler med deg og sender deg en stor klem <3 Kreft er en forferdelig sykdom. Mistet venninnen min til kreften 14. november. To små barn skal vokse opp uten mamman sin - hva er meningen med det? (haugbjorg.blogg.no)

Nydelig bilde av moren din. Håper du tross alt får en koselig jul med barn og andre som står deg nær.

Klemmer fra Lite hi

Landlige Hjem sa...

Så ufattelig trist kjære deg, ingenting er så leit når kreften rammer de vi elsker mest ♥ Sender deg & dine mange varme styrkeklemmer og gode tanker ♥ Tenker på deg!! ♥ Mistet selv min kjæreste tante i kreft bare 69 år gammel nå i høst, savner henne dypt ♥ Kreften er slem!! Klemmer Anki

Crinoline sa...

Kjære Hanne. Så trist at du har mistet din mamma. Sender deg mange varme tanker. Klem

Guttemamma sa...

Kjæreste Hanne, så gikk det den veien.Vit at jeg føler sånn med deg, og vet så altfor godt hvordan du har det. Hater den sykdommen.
Ta godt vare på deg selv, og på guttene dine.
Varme klemmer fra Anette♥♥♥

Trine sa...

Huff så trist! Kondolerer ♥ Livet e av å til veldig kontrastfylt!
Håper at jula kan hjelpe litt på i den tunge tia! Masse juleklæmma og varme tanka.

Trine

Gry Karlsen sa...

Ønsker deg vakre romjulsdager! :)

Romantikk-takk. sa...

Kondolerer kjære Hanne.
Så leit å lese. Det er vondt å se sine kjære svinne hen på denne måten,har opplevd det selv. Tenker på deg.<3
Stor bamseklem fra Mette.

Mette`s hus og hjem sa...

Heia Hanne, uff, må kondolere så mye, veldig trist :(
Vet allt om det du skriver om, mistet min kjære og far til mine 4 barn den 26 okt. å det var forferdelig :(
Mye som kanskje kunne vært gjordt annerledes om vi hadde fått annen hjelp tidligere, men det går ikke å dvele med fortiden å se seg tilbake hele tiden, da blir man sprø har jeg funnet ut :(
Nå prøver vi å se framover så godt vi kan å ta en dag av gangen, ble en "rar" jul men vi kommer nok gjennom den å det gjør helt sikkert dere også !!

Ønsker deg og familien en fortsatt fin jul så godt dere kan
Klem Mette <3

Frøken Anker sa...

Du og din familie ønskes nogle skønne juledage

Birgitte

Anno 1924 sa...

Så utrolig trist Hanne:( Kondolerer. Nydelig bilde av mamman din. <3 Varme klemmer <3

MissMette sa...

Hei kjære Hanne ღ
- så utrolig trist å høre... ord blir virkelig fattige i en slik stund ღ Kondolerer så mye min venn... og sender deg en stor varm klem ღ ღ ღ

- Mette -

brookdalepark sa...

I am so sorry for the loss of your mother. Five years ago, I lost my mother at Christmas. It is difficult, but the joy she gave is remembered and bouys the spirit. I wish for you the same.
Kim

Hyacinth Bucket sa...

Forfærdelig sygdom..:(
Har selv oplevet det med min mor hun blev dog 75 år, men vejede kun 30 kg da hun døde..:-(
Jeg føler med dig, det er så svært at miste nogen man elsker.

kram fra Lisbeth

Vintagepia sa...

Tåran trille her kjære Hanne...kræfta e bære grusom !!! Tænke på dokker...mesta mi kjære tante førr 10 år sia i føflækk-kræft...ho blæi bære 50 år. Nydeli' bilde av mammaen din...ikkje vanskeli' å se kæm du slaktes på <3 Masse varme klæmma og tanka fra dæ likkje rø'e huse' i skogen...Vintagepia

Vintagepia sa...

Slektes på sku' dæ stå...huff dæinn stavekontroll'n tell Apple :(

Vintagepia sa...

Tåran trille her kjære Hanne...kræfta e bære grusom !!! Tænke på dokker...mesta mi kjære tante førr 10 år sia i føflækk-kræft...ho blæi bære 50 år. Nydeli' bilde av mammaen din...ikkje vanskeli' å se kæm du slaktes på <3 Masse varme klæmma og tanka fra dæ likkje rø'e huse' i skogen...Vintagepia

Lobeliadamen sa...

♥ 2013 blir et magisk år - et MAGISK år. Så det så :-)
Smask til deg Hannemor.
W

Marit sa...

Ååå, dette var trist å høre, Hanne.. Kondolerer så mye..
Ønsker alt godt for deg og dine i dette året som vi nå har gått inn i <3

Klem fra Marit