torsdag 7. februar 2013

Irritert..

Jeg fant denne "collagen" på FB i dag..fire bilder fiffig satt sammen, alle angivelig fra Pintrest. Det er gamle bilder fra mitt hjem. Klart man finner enkelte bilder innimellom og det er for meg helt ok at ikke eierskapet alltid er tilgjengelig, men når de finner fire fra samme hus regner jeg med at bloggenavnet også ligger der de fant dem.
Jeg burde jo være smigret over at noen finner meg verdig en collage og det er jeg jo også, men når det gjelder denne bloggen er ambisjonsnivået på frysepunktet. Jeg har ingen kommersielle samarbeid, jeg har heller ikke "like" konkurranser her inne som jeg forøverig synes er helt ok, det er bare det at det er latskapen som råder her. De som finner veien hit kommer via en link noen har vært så elskverdig å legge ut og det synes jeg må være minstekravet til bildebruk eller hva?
Det har vært en oppblomstring av nettsider som publiserer interiørbilder fra nettet, spesielt på FB og svært få av disse har foto-opphavet med. Jeg slenger alltid på en eier-link hvis jeg finner mine bloggevenners bilder her og oppfordrer dere til å gjøre det samme, for det kan ikke bare være meg som finner dette en smule irriterende...sånn, da er jeg ferdig med det;))

GOOOOD KVELD!



Fin collage,da;)


19 kommentarer:

Lars Johan Wiker sa...

Send regning! Opphavsretten gjelder også på nettet.

HANNES DAGBOK sa...

Hahaha....ja, Lars Johan :))

Elin | Draumesidene sa...

Ekstremt ofte er bilder uten link! Har meldt meg ut frå fleire slike interiørsider på fb i rein forb... Det må vel gå an å gi eigaren av bilda kred?

e

HANNES DAGBOK sa...

Ikke sant, Elin????

Tyrifryd ♥ Monica sa...

Er så enig!! Utrolig dårlig gjort! Jeg prøvde i fjor sommer å google bloggnavnet mitt, og endte via via via til slutt opp på blant annet islandske og tyske sider og på Pinterest - resultatene var overveldende, virkelig! Bildene mine ser ut til å leve livets glade dager i det cyberspace. Ingen har spurt meg om lov til å bruke bilder, og veldig mange har ikke linket til opphavet. Ubegripelig irriterende! Åsså tenker jeg på alt der ute som jeg IKKE finner igjen, nettopp pga mangle på kldeopplysning...
Heldigvis er det mange som har linket, og selvom jeg sikkert burde syns det er koselig at de liker bildene min, kjenner jeg at jeg blir iriitert. Fordi de ikke har spurt... Hadde de spurt hadde jeg sagt ja, men det er prinsippet. Nettvett og folkeskikk.
Heier på deg!!

Tyrifryd ♥ Monica sa...

Oiii, ble visst mange skriveleifer i forrige kommentar - ble litt ivrig, engasjert og opprørt på dine, og alle medbloggeres vegne... ;)

MyraHuset sa...

Kjempefin collage, men enig med deg om at det er skikkelig irriterende å ikke oppgi bloggnavn. Har lov å bli litt sur. Hadde jeg blitt!

:) Miriam

HANNES DAGBOK sa...

Synes det er kjememoro at de vil publisere bildene og jeg blir heller ikke alltid irritert, men i dette tilfelle er det åpenbart at de må ha visst hvem bildene tilhørte og allikevel valgt å ikke ta det med!
Jeg låner jo selv til VI bloggen bl.a, men finner jeg ikke opphavet linker jeg til der jeg fant det og finner jeg det senere eller blir tipset om det, redigerer jeg det inn. Det er da ikke så vanskelig?

Sjarmerende slitt sa...

Helt enig - superirriterende! Ser også at bilder "lånes" fra bloggen min - både med og uten link - sistnevnte er direkte frekt... Ha en fin Helg, Hanne!

Blåbærtua sa...

Eg synest nesten det er litt skremmandes og eg at folk kan bare ta bilder og at ein kan finne bildene sine andre plasser,ser at et bilde fra bloggen min ligger på pinrest med bloggnavnet mitt under,er det lov mon tru?
Kjekkt at folk liker bildene men er ikkje kjekkt å finne dei alle veier,skjønner du blir litt irritert eg.

Klem fra Lillian

HANNES DAGBOK sa...

Vel, jeg tror egentlig at så lenge vi deler bilder fra hjemmene våre på nettet må vi akseptere at de havner både litt her og litt der;) Men vi vil jo alle helst ha mange lesere til bloggen vår og så lenge de legger ut en link eller i det minste navnet på bloggen min synes jeg det er greit. Men Lars Johan har jo rett, opphavsrett gjelder også på nett...så her de lov? Jeg vet faktisk ikke.

Bettum Villa sa...

Skjønner veldig godt hva du mener og synes det er rett og rimelig at en link skal følge med, MEN når man legger ut bilder så kan man jo aldri forvente seg noe annet likevel. Sånn er det bare når en hel verden skal samles på nett.

En annen ting hadde vel vært hvis bilder en tar blir brukt i kommersiell formål uten å bli spurt. Da hadde jeg blitt mektig irritert.
Har forresten sett dine (og mange andre sine) bilder på indulgy.com. Og der står det aldri noe.
Klem Madelén

Tre Engler sa...

Dette syntes jeg var utrolig skremmende og blir helt satt ut at noen tørr gjøre noe sånt!!
Hvordan kan man, men det er vel de som ikke får det til så godt selv!!!
Ta det som et koplemang og hev deg over sånne mennesker:)
Sov godt
Klem Merete

Hilde sa...

Helt enig med deg. Synes det rett og slett er gørr frekt! Jeg legger også inn en kommentar på hvem som eier bildene hvis jeg vet det, og det ikke er oppgitt. Det verste er når folk legger de ut som sine egne. "Her er vår adventsstake for i år" fant jeg en gang. En jeg ikke har peiling på hvem er hadde brukt mitt bilde fra min stue og lagt det ut som sitt eget. Makan...!!! ;-)

(eddas) sa...

helt enig Hanne...men veldig fin collage da:)
fin dag til deg snupp...
klemklem

tinemor sa...

Kjenner meg igjen!
Mine bilder ser jeg også igjen til flere på Facebook
Spesielt utenlandske
Irriterende når det verken er navn eller link!
De jeg har oppdaget, har jeg sagt i fra til!
Har også forandret innstillingene på Facebook siden min, men tviler på at det er nok.
Det er ikke lov å ta andres bilder, men utrolig mange som ikke bryr seg om det :-(
Klemmer i fleng

Lobeliadamen sa...

Veldig fin collage :-))
Ikke stress Hannemor. Som du sier; når vi velger å legge ut bilder av hjemmene våre på nett så må vi vel også tåle at de dukker opp her og der uten link. Om bildet har blitt delt x-antall ganger på Piterest er det ikke alltid like enkelt å finne tilbake til "eieren". Ta det som et kompliment - det er jo bare koselig :-)
Gå heler inn på den bloggen som brukte dem og skriv i kommentarfeltet at det er fra huset ditt og legg inn linken der - så skal du nok se du får mange nye fans :-))
God helg snuppelupp
Vakkert er det iallefall. Klem klem

HANNES DAGBOK sa...

Helt enig W <3...jeg finner bildene mine over alt og det er helt greit. Det som bugga meg litt denne gangen er at jeg er rimelig sikker på at de har kjent til opphavet og bevisst ikke tatt det med, DEN er ny;)

Ingvild-Christin sa...

Hehe jeg likte Lars Johan sin ide :) Jeg skjønner godt at du blir irritert, du har et nydelig hjem og flotte bilder. Skulle bare mangle at de linka!

Ønsker deg en god helg, håper irritasjonen gir seg litt før fredagskvelden siger på ;) klem